Firmament Festival 2021. Wydarzenie powraca z nietuzinkowymi pomysłami - wKielcach.info - najważniejsze wiadomości z Kielc

Firmament Festival 2021. Wydarzenie powraca z nietuzinkowymi pomysłami

Przeczytaj także

fot. Marcin Pławnicki

Tegoroczna edycja festiwalu Firmament ma szansę stać się edycją wyjątkową. Nie tylko ze względu na powrót imprezy po roku nieobecności, ale dzięki włączeniu do programu nowych środków wyrazu. Goście festiwalu nie tylko będą mieli okazję usłyszeć na żywo najciekawszych wykonawców polskiej sceny alternatywnej, ale również obejrzeć związane z muzyką niezależne filmy fabularne. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. 

W piątek, 10 grudnia festiwal otworzy wystawa fotografii pt. „Silence” autorstwa  Heleny Ganjalyan – aktorki i reżyserki aktualnie pracującej nad swoim pełnometrażowym debiutem fabularnym. Część muzyczną rozpocznie solowym koncertem Mikołaj Trzaska – niezwykła osobowość polskiego jazzu, członek legendarnej yassowej grupy Miłość i twórca muzyki do większości filmów Wojciecha Smarzowskiego. Po koncercie na małej scenie KCK zapraszamy do klubokawiarni Kubek Ciepłej Kultury na after party oprawione muzyczne przez Kacpra Szprocha miksującego różne gatunki muzyki elektronicznej.

Sobota 11 grudnia upłynie w dużej mierze pod okiem X muzy. Po południu na małej scenie KCK wyświetlone zostaną alternatywny „Frank” w reż. Lenny’ego Abrahamsona (g. 13.00) oraz elektroniczny „Climax” autorstwa Gaspara Noégo (g. 15.00). Sobotni wieczór (od 19.00) goście spędzą już przy muzyce, jednak wciąż nawiązującej do medium filmowego. Pierwsza na scenie wystąpi bowiem Teoniki Rożynek – laureatka Złotego Lwa na tegorocznym festiwalu filmowym w Gdyni za budującą napięcie ścieżkę dźwiękową do filmu „Prime Time”.

Na zakończenie imprezy na scenie pojawi się zaś Hubert Zemler – chętnie eksperymentujący i eklektyczny gatunkowo perkusista mający na koncie współpracę z Mitch&Mitch czy Wacławem Zimpelem.

Przez okazji festiwalu zbieramy karmę dla bezdomnych zwierząt ze schroniska. Zachęcamy do przyniesienia ze sobą smakołyków (puszki, sucha karma).

 

Program

piątek 10 grudnia 2021 r.

19.00
Otwarcie wystawy fotografii

Heleny Ganjalyan – Silence

Kawiarnia Kubek Ciepłej Kultury, foyer Małej Sceny

Koncert

Mikołaj Trzaska

 

sobota, 11 grudnia 2021 r.

projekcje filmów muzycznych

Frank, reż. Lenny Abrahamson, g. 13.00

Climax, reż. Gaspar Noé, 15.00

Koncerty 19.00

Teoniki Rożynek

Hubert Zemler

 

Mała Scena KCK 

Kieleckie Centrum Kultury

pl. Stanisława Moniuszki 2b, Kielce

www.firmament.wici.info

 

Artyści

Teoniki Rożynek

Teoniki Rożynek (ur. 1991) jest kompozytorką muzyki współczesnej, teatralnej i filmowej. Kładzie szczególny nacisk na elektroniczne projektowanie dźwięku oraz eksperymenty z defektami i percepcją publiczności. Występuje na żywo – dziś z komputerem, dawniej ze skrzypcami.

Ukończyła kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej muzyka zdaje się wyrastać z młodzieńczych doświadczeń gry na skrzypcach i starych syntezatorach: te pierwsze pozwalają na swobodne kształtowanie brzmienia i zmienianie go w czasie; te ostatnie oferują różne, czasem przypadkowe, deformacje i defekty. „Hakomposer” jest mocno inspirowany podobnymi wadliwymi dźwiękami (Palinopsia) i myśli w kategoriach warstw dźwiękowych i ich przepływów (Halocline II). Jej wczesne utwory elektroakustyczne mają wyraźnie psychodeliczny lub narracyjny charakter (T.R.I.P.), a Rożynek pozostała wierna zarysowanej w nich koncepcji sound designu (bol). Opiera się na starannie przetworzonych i zmontowanych samplach, filmowych kontrastach i mocnym basie z jednej strony i najmniejszych dźwiękach ASMR z drugiej (najbardziej satysfakcjonującej muzyce). Ważną rolę odgrywa również dialog między instrumentami rzeczywistymi i wirtualnymi (bilokacja) oraz otaczająca je elektronika (deep-frozen_2/17). Choć kompozytorka deklaruje, że woli słuchać muzyki na słuchawkach, ostatnio coraz częściej występuje na żywo, zza komputera, jak na festiwalu w Sokołowsku, Warszawskiej Jesieni, Unsound Festival itp.

W rozmowie z Glissando Rożynek wyjaśnia:

Błędy to moja dziwna muzyczna obsesja. O wiele większą wartość ma dla mnie nagranie fletu, w którym ktoś się pomylił lub słychać chrząknięcie w tle, niż nagranie studyjne, w którym flet brzmi perfekcyjnie. Pomyłka może stworzyć dodatkową warstwę, która jest o wiele ciekawsza. Naturalne niedostatki, uchwycony moment – ​​to wydaje się szalenie fascynujące! Z tego można wyrzeźbić część makro, błąd może całkowicie zmienić przebieg pracy. Prawdziwy błąd na poziomie mikro może wpłynąć na całą strukturę.

Helena Ganjalyan

Reżyserka, aktorka, choreografka – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (obecnie: Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego) w Krakowie na kierunku aktorstwo. Realizuje autorskie projekty filmowe (reklamy, teledyski, kampanie społeczne) i teatralne, a także współpracuje z innymi reżyserami jako choreograf na planach teledysków, sesji zdjęciowych, reklam i spektakli dramatycznych. Zajmuje się również fotografią, głównie streetową i portretową (IG: helena_ganjalyan_photo).

Laureatka Grand Prix oraz I Nagrody w kategorii Branded Stories w konkursie Papaya Young Directors 2020 (w duecie reżyserskim z Bartoszem Szpakiem) za film „Ja” dla marki Tyskie. Aktualnie pracuje nad rozwojem pełnometrażowego debiutu fabularnego – jej projekt „Jestem kim chcesz”, realizowany we współpracy z Bartoszem Szpakiem, otrzymał dofinansowanie PISF i jest w fazie developmentu.

Obszar swoich działań traktuje jako zestaw naczyń połączonych i stara się by doświadczenie i umiejętności nabyte w każdym z nich osobno, wpływały na siebie wzajemnie. Interesuje ją detal i badanie analogii w pozornie nieprzystających obszarach; szukanie odpowiedniej perspektywy, bo ta według niej może wszystko zmienić. Inspirują ją nieoczywiste napięcia i połączenia pomiędzy elementami narracji. Stara się uruchamiać wyobraźnię odbiorcy poprzez niebanalne zestawienia, tworzące nowe konteksty, a co za tym idzie nowe znaczenia.

Mikołaj Trzaska

Mikołaj Trzaska: Saksofonista, klarnecista, kompozytor muzyki filmowej. Studiował na wydziale malarstwa oraz pracowni multimedialnej na Gdańskiej ASP.

Muzycznie wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80 i 90-tych zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą przyjaciół, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz liderem równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej.

Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego kwartetu – Inner Ear, kwartetu klarnetowego IRCHA, duńsko-polskiego tria Volumen, członkiem m.in: Resonance – Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee. Jest popularyzatorem muzyki żydowskiej, którą wykonuje i tworzy z grupą Shofar czyli Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracuje i nagrywa z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem i Markiem Sandersem i Evanem Parkerem. Nagrał niezliczoną ilość płyt między innymi z Lesterem Bowie.

Trzaska dał się poznać także jako kompozytor pisząc muzykę do filmów Wojciecha Smarzowskiego: Dom zły, Róża, Drogówka, Pod Mocnym Aniołem, Wołyń, Kler oraz Wesele 2. Muzykę Trzaski muzykę można także usłyszeć w filmach Babisa Makridisa i Janisa Nordsa, Jest dwukrotnym laureatem Orłów oraz nagrody indywidualnej za muzykę na Festiwalu w Gdyni. Jest wykładowcą na wydziale Wiedzy o filmie i kulturze audiowizualnej na Uniwersytecie Gdańskim W zeszłym roku ukazała się biografia artysty nakładem wydawnictwa Świat Literacki Pod Tytułem “Wrzeszcz”

Hubert Zemler

Urodził się w 1980 roku w Warszawie. Perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji.

Współpracował między innymi z Felixem Kubinem (tworzą wspólnie duet CEL), Toddem Bartonem, Jonem Gibsonem, Evanem Ziporynem, Gyanem Rileyem, Johnem Tilbury, Agusti Fernandezem, Wacławem Zimplem (trio LAM), Piotrem Kurkiem (Piętnastka), Kamilem Szuszkiewiczem (Zebry a Mit, Istina, Zvanai), Piotrem Bukowskim (duet „Opla”), zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble oraz grupą Mitch&Mitch.

https://hubertzemler.com/

Filmy

„Frank”

Opowieść o niespełnionym muzyku dołączającym do alternatywnego zespołu, którego liderem jest nietuzinkowy Frank. Niezależne kino o ekscentrycznych charakterach, rozważający nad kwestiami sztuki i bycia artystą.

„Climax”

Napędzana muzyką Daft Punk, Gary’ego Numana czy Aphex Twina historia grupy tancerzy, której potreningowa impreza wymyka się spod kontroli. Uderzające, głośne, szokujące, ale i intrygujące audiowizualne doświadczenie filmowe.

Idea

Impreza co roku rozświetla się szyldem Nowej Muzyki i Nowych Mediów i przede wszystkim oryginalnych wykonawców, których na próżno szukać w popularnych stacjach radiowych.

Ideą organizatorów przedsięwzięcia, jest nieustanne poszukiwanie świeżych inspiracji dla odbiorców kultury. Inspiracji nie tylko muzycznych, ale wizualnych – imprezie towarzyszą wystawy, projekcje i prezentacje. Organizatorzy mają ambicje zwiększyć zasięg festiwalu, dlatego też zapraszają na niego widzów spoza Kielc i wykonawców zza polskiej granicy.

Historia

Jako duchowy spadkobierca ogólnopolskiego „Moogowiska” odbywającego się w Kielcach w latach 80′, Firmament wystartował jednodniowym koncertem kilku kapel w legendarnych już kieleckich klubach: Karczma i Wagon w październiku roku 2002.

Od tamtej pory na scenie Firmamentu pojawili się m. in.: Fisz Emade Tworzywo, Jacaszek, Senho, Kinior, Letko, Me Myself and I, Miss God, Emiter, Fismoll, Polpomotel, Rubber Dots, Purgist, Rez Epo, Moscow Grooves Institute, Backspace, Sinusoidal, PolpoMotel, Rysy, Jan Pieniążek, Rebeka, Kamp, Grzegorz Bojanek, Oszibarack, J=J, The Quiet Killers, Makaruk i „Erotyki Ludowe”, Skubas, Long Arm vs Ruslan Gadzhimuradov, Sinusoidal i Automatik.

Współorganizatorzy:

Kieleckie Centrum Kultury

Targi Kielce

Rafa Studio

Partnerzy

Urząd Miasta Kielce

Folwark Ubezpieczenia

Galeria Sklep ze Sztuką

Restauracja Kilo Mąki

Warsztat ramiarski Art Nuvo

Jadłodajnia AleSzama!

Przeczytaj także