Ruszają 31. Świętokrzyskie Dni Muzyki w Filharmonii Świętokrzyskiej - wKielcach.info - najważniejsze wiadomości z Kielc

Ruszają 31. Świętokrzyskie Dni Muzyki w Filharmonii Świętokrzyskiej

Przeczytaj także

Repertuar 31. Świętokrzyskich Dni Muzyki w Filharmonii Świętokrzyskiej. Sprawdź repertuar:

17 listopada, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

31. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI

INAUGURACJA

JAKUB JAKOWICZ skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
KRZYSZTOF PENDERECKI Trzy utwory w dawnym stylu (1963)
MIECZYSŁAW WAJNBERG Koncert skrzypcowy g-moll op. 67
KRZYSZTOF MEYER Symfonia D-dur w stylu Mozarta

Program koncertu i całego festiwalu otwierają „Trzy utwory w dawnym stylu”, które stanowią pełną swady ripostę Pendereckiego skierowaną do krytyków i są dowodem wszechstronności twórczej wyobraźni kompozytora. To w oryginale muzyka do znanego filmu Rękopis znaleziony w Saragossie w reżyserii Wojciecha Hasa. Koncert skrzypcowy g-moll Wejnberga to wysmakowane, uwodzicielsko niespokojne melodie, które stanowią serce całej kompozycji. Symfonię D-dur w stylu Mozarta Krzysztof Meyer napisał na prima aprilis. Nie jest to jednak pastisz, lecz utwór, który zawiera cechy stylu mozartowskiego.  

18 listopada, sobota, g. 19:00, sala koncertowa

WIECZÓR JAZZOWY
IMPRESJE ŚWIĘTOKRZYSKIE

LUKA MAZUR QUARTET:
ŁUKASZ MAZUR fortepian (instrumenty klawiszowe)
MICHAEL JONES skrzypce, altówka
MAX KOWALSKI kontrabas elektryczny
JAKUB MAZUR perkusja

Impresje świętokrzyskie to autorski projekt zespołu inspirowany świętokrzyskim folklorem – na program złożą się starannie wybrane i opracowane na jazzowo melodie ludowe oraz kompozycje własne Łukasza Mazura. Wybrane tematy, zarówno te piękne, jak i te nieznane, stały się źródłem dźwięków, którymi można zachwycać, bawić i wzruszać słuchaczy. Przede wszystkim jednak, można dzięki nim w ciekawy i nowatorski sposób przybliżyć współczesnej publiczności rodzimą, korzenną nutę. 

19 listopada, niedziela, g. 11:00, sala koncertowa

KONCERT RODZINNY 

Mini elektro-opera dla dzieci 

ZWYKŁE PRZYGODY WOLNEGO ELEKTRONU 

Jarek Kordaczuk muzyka
Izabela Kościesza, Jarek Kordaczuk libretto
Alina Domian kostiumy
Artur Grzybek wsparcie elektroniczne
Alan Pyrczak wsparcie techniczne

Obasada:
Aleksandra Klimczak sopran (solistka wielozadaniowa)
Paweł Michalczuk bas (solista wielozadaniowy)
Izabela Kościesza głos i ruch (Wolny Elektron)
Jarek Kordaczuk kierownictwo muzyczne

Mała forma operowa, którą stworzył Jarek Kordaczuk i przeznaczył jest dla dwójki śpiewaków i performerki, wykorzystuje prototypowe instrumenty elektroniczne. Kompozycja ta, której prawykonanie miało miejsce na deskach Olsztyńskiego Teatru Lalek, młodych widzów wprowadza w świat naukowej fantastyki za pomocą nowych, często eksperymentalnych środków ekspresji zarówno w warstwie instrumentalnej, jak i słownej. Wciąga ich także w akcję, wykorzystując elementy interakcji z publicznością. W efekcie z dużą dawką humoru zaznajamia odbiorców ze współczesną formą operową.

20 listopada, poniedziałek, g. 18:30, sala kameralna

KONCERT KAMERALNY

SOLO I W DUECIE I

PRZEMYSŁAW WIERZBA wiolonczela

ANNA PARKITA fortepian
WITOLD LUTOSŁAWSKI Grave na wiolonczelę i fortepian 

ANDRZEJ CWOJDZIŃSKI Suita na wiolonczelę i fortepian op. 20, Nokturn op. 24 

ŁUKASZ WOŚ Sonata na wiolonczelę i fortepian,  Nokturn na wiolonczelę i fortepian 

ANDRZEJ CWOJDZIŃSKI Preludium pamięci Fryderyka Chopina na fortepian solo op.51

TOMASZ KAMIENIAK cykl miniatur na wiolonczelę i fortepian 

PIOTR SITKOWSKI În pădure na wiolonczelę i fortepian

Kieleccy muzycy zaprezentują kameralistykę bliską ich sercu. Utwory Andrzeja Cwojdzińskiego znalazły się na płycie nagranej przez duet, Tomasz Kamieniak i Piotr Sitkowski napisali dla niego kompozycje, które tego wieczoru będą miały swoje prawykonania, a zamykające wieczór kompozycje Łukasza Wosia na stałe goszczą w repertuarze duetu. Wybrane utwory ukazują różnorodność języka dźwiękowego i stylu charakterystycznego dla ich twórców, ale także przywiązanie do tradycji oraz naśladowanie innych kompozytorów

21 listopada, wtorek, g. 18:30, sala kameralna

KONCERT KAMERALNY

SOLO I W DUECIE II

JADWIGA CZARKOWSKA klarnet basowy

WOJCIECH HERZYK perkusja

ANDRZEJ KRZANOWSKI  Gdzie kończy się tęcza na klarnet basowy i perkusję 

KALINA ŚWIĄTNICKA  Esign na klarnet basowy, marimbę i elektronikę z filmem          

DARIUSZ JANUS  Miniatury na klarnet basowy i marimbę 

TOMASZ OPAŁKA 4 Phases for 2 na klarnet basowy i marimbę 

ANDZREJ KRZANOWSKI Szkice na klarnet solo 

KRYSTIAN SKUBAŁA  Groovitation na werbel solo 

Program koncertu obejmuje współczesne utwory kompozytorów polskich przeznaczone na nietypowy skład instrumentalny. Niektóre kompozycje powstały na zamówienie duetu, inne – zyskują po latach nowe życie koncertowe. Różnorodność instrumentalna, łączenie muzyki z multimediami oraz twórczość kompozytorów piszących w odmiennych stylach spowoduje, że każda z kompozycji przeniesie słuchacza na inną planetę dźwiękową.

22 listopada, środa, g. 18:30, sala kameralna

KONCERT KAMERALNY

SOLO I W DUECIE III

JADWIGA KOTNOWSKA flet

PIOTR SAŁAJCZYK fortepian

FRYDERYK CHOPIN Polonaise in C sharp minor Op. 26 No. 1
ALEKSANDER TANSMAN Sonatina
MIECZYSŁAW WAINBERG 5 pieces
HANNA KULENTY AtlantissDuo
KRZYSZTOF PENDERECKI Prelude for solo flute
HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI For you Anne Lill op.58
IGNACY JAN PADEREWSKI Melodie op.16 No.2
TADEUSZ SZELIGOWSKI Sonata
KRZYSZTOF HERDZIN Fairytale stories

Duet wybitnych instrumentalistów współkreować będzie utwory należące głównie do dwudziestowiecznej klasyki swego gatunku. Jadwiga Kotnowska jest pierwszą polską laureatką wielu międzynarodowych konkursów fletowych, natomiast pianista Piotr Sałajczyk zaliczany jest do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji, w szczególności jako interpretator muzyki współczesnej. W ich wykonaniu zabrzmią kompozycje cenionych twórców kameralistyki, których zestawienie fletu z fortepianem przyciągało kołysankowo-pozaziemską barwą.

23 listopada, czwartek, g. 18:30, sala kameralna

WIECZÓR FOLKOWY

„HELIOSI” Z ZAKOPANEGO

KATARZYNA LASSAK skrzypce, złóbcoki, instrumenty pasterskie: piszczałki, śpiew

ANNA LASSAK skrzypce, śpiew

HALINA MACIATA-LASSAK skrzypce, śpiew

TOMASZ LASSAK basy podhalańskie, śpiew

 

Kontynuująca wielopokoleniowe tradycje muzykowania Rodzina Lassaków, „Heliosów” z Zakopanego,  zaprezentuje góralskie melodie, które dla wielu kompozytorów stały się twórczą inspiracją. Oprócz muzyki słuchacze znajdą w tym koncercie różnorodne odcienie folkloru Podhala z jego zwyczajami, strojami, gawędami i gwarą. Wieczór będzie jednocześnie swoistym preludium do finałowego koncertu festiwalu.

24 listopada, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

FINAŁ
KATARZYNA LASSAK skrzypce

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PRZEMYSŁAW FIUGAJSKI dyrygent

ADAM SUPRYNOWICZ słowo o muzyce

JERZY KORNOWICZ Spiętrzenia na orkiestrę

JAN ADAM MAKLAKIEWICZ II Koncert skrzypcowy Góralski

LUDOMIR RÓŻYCKI Polonez uroczysty

                                    Pieta. Na zgliszczach Warszawy

                                    Suita taneczna

Finałowy koncert festiwalu otworzy patetyczna kompozycja Jerzego Kornowicza Spiętrzenia, która ukazuje szeroko pojęty „nadmiar” stanowiący istotę współczesnego świata. Góralską nutę usłyszymy w II Koncercie skrzypcowym A. Maklakiewicza, w którym partię solową wykona skrzypaczka Katarzyna Lassak, góralka z Zakopanego. W drugiej części koncerty zabrzmią utwory patrona kieleckiego ZPSM. W 2023 roku przypadają 140-ta rocznica jego urodzin i 70-ta śmierci. Odwołanie się do zapomnianego dzieła z przeszłości będzie jednocześnie stanowiło nawiązanie do kompozycji jubilatów napisanych w dawnym stylu, które festiwal otwierały.

Przeczytaj także