Przeczytaj także
Po czteroletnim remoncie Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach wraca na ulicę Sienkiewicza. Przed nami weekend pełen wydarzeń, które rozpoczną sezon w odnowionej siedzibie. Sprawdźcie, co Was czeka!
Wydarzeniem otwierającym sezon 2024/2025 będzie koncert islandzkiej artystki Sóley, który odbędzie się 23 sierpnia o godzinie 20:00 na dziedzińcu Teatru przy ul. Sienkiewicza 32. Sóley zdobyła uznanie słuchaczy na całym świecie dzięki swoim baśniowym, melancholijnym utworom. Jej muzyczna podróż rozpoczęła się od EP-ki „Theater Island” w 2010 roku, a debiutancki album „We Sink” z 2011 roku tylko umocnił jej pozycję na scenie alternatywnej. W swojej twórczości Sóley łączy alt-popowe brzmienia z mrocznymi, refleksyjnymi tekstami, co widać na takich albumach jak „Ask The Deep” z 2015 roku czy „Mother Melancholia” z 2021 roku.
Zapowiedzią sezonu teatralnego będzie czytanie performatywne „Syn” w reżyserii Julii Nowak, oparty na dramacie Jona Fossego. Wydarzenie odbędzie się 24 sierpnia o godzinie 18:00 na Nowej Scenie Teatru Żeromskiego. „Syn” to opowieść o dojrzałym małżeństwie mieszkającym w małym, skandynawskim miasteczku, w którym młodzi wyjeżdżają, a starzy umierają. Codzienna cisza i samotność zostają niespodziewanie przerwane, gdy do domu wraca ich syn – bez zapowiedzi i bez wyjaśnienia. Wkrótce pojawia się także sąsiad, człowiek chory i skłonny do alkoholu, który rzuca oskarżenie, że syn siedział w więzieniu. Sytuacja ta prowadzi do napięć i tragicznych wydarzeń, które jednak nie burzą panującej w miasteczku atmosfery zastania i ciemności. Dramat ten buduje napięcie za pomocą niedopowiedzeń i minimalizmu, gdzie postacie określone są jedynie przez ich role w relacjach z innymi: Matka, Ojciec, Syn, Sąsiad.
Weekend w tymczasowej siedzibie przy Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach zakończy się spektaklem „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” w reżyserii Mateusza Pakuły. Spektakl oparty jest na poruszającej książce Mateusza Pakuły, stanowiącej zapis trudnych doświadczeń związanych z umieraniem ojca autora na raka trzustki. To intymna, pełna emocji opowieść o walce z cierpieniem, bezradnością i sprzecznościami, jakie targają człowiekiem w obliczu nieuchronnej śmierci bliskiej osoby. Pakuła w swoim dramacie nie tylko dzieli się osobistym bólem, ale również podejmuje ważną dyskusję o eutanazji, prawie do godnej śmierci oraz o granicach ludzkiej wytrzymałości.
Pierwszym dużym sprawdzianem dla Dużej Sceny i jej nowych możliwości będzie zaplanowana na 26 października 2024 roku premiera spektaklu „Baśń o wężowym sercu” na podstawie nagradzanej powieści Radka Raka w adaptacji Michała Kmiecika i reżyserii Marcina Libera.
Publiczność odwiedzająca Teatr Żeromskiego po remoncie szybko dostrzeże zmiany jakości prezentacji przedstawień. Zastosowana tu technologia teatralna nie odbiega wiele od tych, którymi mogą się poszczycić najnowocześniejsze teatry w Europie. Mobilna Duża Scena obrotowa z ruchomym proscenium i systemem zapadni z wyrzutniami osobowymi i boczną kieszenią sceniczną zapewnia dodatkowe możliwości aranżacji, w tym opuszczanie części lub całości sceny oraz kilkukrotną zmianę dekoracji w trakcie jednego spektaklu. Znacznej poprawie uległa także akustyka Dużej Sceny, na co wpływ ma m.in. ozdobny mosiężny plafon akustyczny umieszczony nad widownią.
Nowa Scena zyskała również możliwość otwarcia na dziedziniec i prezentowania widowisk plenerowych. Sama przestrzeń odnowionego dziedzińca pomieści ok. 150 osób, co stwarza okazję do organizacji m.in. koncertów, otwartych spotkań i innych imprez „pod chmurką”.
Wyremontowany teatr będzie mógł teraz gościć osoby z dysfunkcjami słuchu i wzroku. Widownie zostały wyposażone w system pętli indukcyjnej wzmacniający głos płynący ze sceny oraz system audiodeskrypcji umożliwiający osobom niewidomym i niedowidzącym odbiór werbalnego opisu treści spektaklu.
Na poziomie minus dwa, aż dziesięć metrów pod ziemią, znajdują się przestronne magazyny na dekoracje oraz nowoczesne studio nagrań.
fot. Nate Cook